آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

یک تعریف

ادامه یادداشت قبلی




یک تعریف

BASH کوته‌نوشتی برای Bourne Again Shell است. بر مبنای پوسته Bourne ، و تا حد ممکن سازگار با ویژگی‌های آن می‌باشد.

شل‌ها مفسرهای فرمان هستند. آنها برنامه‌های کاربردی می‌باشند که قابلیت صدور دستورات محاوره‌ای کاربران به سیستم عامل، یا اجرای سریع پردازشهای دسته‌ای را میسر می‌سازند. به هیچ وجه برای اجرای برنامه‌ها لازم نمی‌باشند، آنها صرفاً یک لایه بین فراخوان‌های سیستم و کاربر هستند.

شل را به مثابه روشی برای صحبت کردن با سیستم خود در نظر آورید. سیستم شما برای اکثر کارهایش احتیاجی به آن ندارد، اما شل یک رابط بسیار خوب مابین شما و آنچه سیستم می‌تواند ارائه کند، می‌باشد. شل به شما اجازه می‌دهد که حساب کنید، بررسی‌های اصلی را انجام دهید و برنامه‌های کاربردی را اجرا نمایید. و از آن مهمتر به شما اجازه می‌دهد این اعمال را با یکدیگر ترکیب کنید و برنامه‌ها را به هم متصل نموده و عملیات پیچیده را انجام دهید و وظایف را خودکار سازید.

BASH سیستم عامل شما نیست. مدیر پنجره شما نیست. ترمینال شما نیست( اما اغلب داخل ترمینال شما اجرا می‌شود ). صفحه‌کلید یا موشواره شما را کنترل نمی‌کند. سیستم شما را پیکربندی نمی‌کند، محافظ نمایشگر را فعال نمی‌سازد، فایل‌ها را با دوبار کلیک نمودن روی آنها برایتان باز نمی‌کند. به طور کلی Bash درگیر فعال کردن برنامه‌ها از طریق مدیر پنجره یا محیط رومیزی شما نمی‌شود. این مهم است که بدانید Bash فقط رابط شما برای اجرای فرمان‌ها( با استفاده از دستور زبان آن ) هم در اعلان محاوره‌ای آن و هم در اسکریپت‌های Bash می‌باشد.



  • پوسته یا شل: یک مفسر فرمان( احتمالاً محاوره‌ای )، عمل کننده به عنوان یک لایه بین کاربر و سیستم است.
    BASH: یا Bourne Again Shell، یک پوسته سازگار با Bourne است.


ادامه دارد ....

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد