آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

کاربرد Bash

  ادامه یادداشت قبلی




کاربرد Bash

اکثر کاربران تصور می‌کنند که BASH یک اعلان و خط‌فرمان است. این BASH در حالت محاوره‌ای است. BASH همچنین می‌تواند در وضعیت غیر محاوره‌ای اجرا گردد، مانند وقتی‌که اسکریپت‌ها اجرا می‌شوند. می‌توانیم از اسکریپت‌ها برای خودکار سازی برخی وظایف استفاده کنیم. اسکریپت‌ها اساساً لیستی از فرمان‌ها می‌باشند(دقیقاً مانند همان فرمان‌هایی که می‌توانید در خط‌فرمان تایپ نمایید)، اما در یک فایل ذخیره شده‌اند. موقعی که اسکریپت اجرا می‌شود، تمام این دستورات( به طور معمول ) به ترتیب یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند.

ما با دستورات اساسی در شل محاوره‌ای شروع می‌کنیم. موقعی که شما با آنها مأنوس شوید، می‌توانید آنها را با هم در اسکریپت‌ها قرار بدهید. مهم!
شما باید خودتان را با فرمان‌های man و apropos در شل آشنا و مأنوس نمایید. آنها برای خودآموزی ضروری می‌باشند.

    $ man  man
    $ man apropos

در این راهنما علامت $ در ابتدای یک سطر بیانگر اعلان BASH می‌باشد. به طور سنتی، یک اعلان شل به $ یا % یا # ختم می‌گردد. اگر به $ ختم شود، به آن معناست که یک شل سازگار با پوسته Bourne است( ازقبیل یک پوسته POSIX ، یا یک شل Korn ، یا BASH). اگر به علامت % ختم شود بیانگر یک Cشل (csh یا tcsh) است، این راهنما C shell را پوشش نمی‌دهد. اگر به کاراکتر # ختم شود، نشان دهنده آنست که شل با حساب کاربر ارشد(root) اجرا می‌گردد، و بایستی بسیار محتاط و دقیق باشید.

اعلان واقعی شما احتمال دارد خیلی طولانی‌تر از $ باشد. اعلان فرمان‌ها اغلب خیلی شخصی‌سازی شده هستند.

دستور man از "manual" می‌آید، این دستور مستندات(صفحات man نامیده شده‌اند) را در مباحث گوناگون باز می‌کند. شما آن را به صورت اجرای دستور ‎ man [topic]‎ در اعلان BASH استفاده کنید، که [topic] در آن نام صفحه‌ایست که می‌خواهید آن را بخوانید. توجه داشته باشید که بسیاری از این صفحه‌ها( علیرغم ظاهر نامشان ) به طور قابل ملاحظه‌ای طولانی‌تر از یک صفحه چاپ شدنی می‌باشند. هر فرمان( یا برنامه کاربردی ) در سیستم شما احتمال دارد یک صفحه man داشته باشد. همچنین برای سایر مواردی از قبیل فراخوان‌های سیستمی یا فایل‌های پیکربندی خاص نیز صفحاتی موجود است. در این راهنما، ما فقط دستورات را پوشش خواهیم داد.

توجه نمایید که اگر در جستجوی اطلاعاتی در باره دستورات داخلی BASH(دستورات فراهم شده توسط خود BASH، و نه برنامه‌های خارجی) می‌باشید، باید به جای آن دستور man bash را به کار ببرید. مستندات BASH گسترده و مفصل است. یک مرجع ممتاز و بسیار خوب است ولو اینکه تکنیکی‌تر از این راهنمامی‌باشند.

BASH همچنین یک دستور help که خلاصه کوتاهی از دستورات داخلی را شامل می‌شود ارائه می‌نماید(که در آینده در مورد آنها صحبت خواهیم نمود) .

    $ help
    $ help read



  • حالت محاوره‌ای: حالتی از عملکرد که در آن یک اعلان در هر زمان یک دستور را از شما می‌پذیرد.

  • اسکریپت: یک فایل محتوی یک سلسله دستورات برای اجرا یکی پس از دیگری.


ادامه دارد ....

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد