آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

کدام shell؟

تعداد بسیاری پوسته متنی یونیکسی موجود است. اما تمام آن‌ها را می‌توان به دو گروه اصلی تقسیم نمود. گروه اول با گرایش به Bourne shell یا sh ، و گروه دیگر با گرایش C shell یا csh می‌باشد.

در روزهای اولیه یونیکس، در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بل AT&T توسط Steve Bourne پوسته‌ای نوشته شد که در هفتمین نسخه یونیکس آن‌ها به طور رسمی ظاهر گردید. این پوسته ساده و قدرتمندی برای یونیکس بود که با استفاده از حروف اول نام خالق آن sh نامیده شد. که احتمالاً هنوز در سیستم شما با همین نام sh در دایرکتوری bin واقع در ریشه موجود است.

مؤسسه نرم‌افزارهای آزاد(FSF) پیاده‌سازی مجدد منبع باز پوسته بورن به نام bash را ارائه نمود، که البته خیلی بیش از یک بازتولید می‌باشد. Bash یک پوسته فعل و انفعالی و به طور شگفت‌آوری قدرتمند و انعطاف‌پذیر است، که دارای محیط اسکریپت‌نویسی قوی و نیرومند می‌باشد.

سر گروه دسته دیگر پوسته‌ها C shell است، که مهمترین نوآوری دانشکده برکلی دانشگاه کالیفرنیا در قلمرو اسکریپت‌نویسی می‌باشد. در این پوسته گرامر خاص شل بورن به یک ترکیب همانندتری با زبان برنامه‌نویسی C تبدیل گردیده است.

پوسته‌های دیگری همچون tch و zsh و غیره نیز موجود هستند که شاید بعد از اُنس گرفتن با bash ، آن گزینه‌ها را هم بررسی کنید، اما دانش در مورد bash در دنیای گنو-لینوکس ضروری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد