آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

آموزش‌های خط فرمانی

این وبلاگ تلاش می‌کند گامی در حد بضاعت در جهت آموزش خط فرمان و اسکریپت‌نویسی پوسته گنو-لینوکس بردارد.

مقدمه‌ای برای شروع

در این وبلاگ قصد ندارم بگویم که چگونه در سال ۱۹۹۱ لینوس توروالدز اولین نسخه از هسته سیستم لینوکس را نوشت. همچنین نمی‌خواهم بگویم که چطور چندسال قبل از آن بزرگ مردی به نام ریچارد استالمن پروژه GNU را برای ایجاد یک سیستم عامل یونیکس مانند شروع کرد. این‌ها با اهمیت هستند لیکن در بسیاری از مقالات و کتاب‌های تألیف و ترجمه شده به زبان فارسی و سایت‌ها و وبلاگ‌های فارسی زبان طرفدار گنو-لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد به خوبی توسط استادان فن بیان گردیده‌اند.

از زمانی که دانشجوی جوانی بودم و از انجام برخی عملیات پیچیده‌تر ریاضی به وسیله ماشین حساب تازه خریداری شده‌ام حیرت می‌کردم و برنامه‌های کوچک نوشته شده به زبان فرترن را در کارت‌های پانچ شده از طریق دریچه‌ای به متصدی سایت کامپیوتر دانشگاه تحویل می‌دادم و فقط در آن لحظه امکان رؤیت فضای سایت را می‌یافتم، چهار دهه می‌گذرد. امروز جهان بسیار متفاوت است. کامپیوترها در همه جا حضور دارند و علاوه بر آن از طریق شبکه جهانی به یکدیگر متصل می‌گردند.

بیش از دو دهه یک کمپانی غول‌پیکر کنترل خود را بر دنیای کامپیوترها تحمیل می‌کرد و تصمیم می‌گرفت که شما با کامپیوتر چه می‌توانید و چه نمی‌توانید انجام دهید.

خوشبختانه مردمانی از سراسر جهان تلاشی در جهت رفع این تحمیل سوداگرانه انجام دادند. آن‌ها با نوشتن برنامه‌های خود برای به دست گرفتن کنترل کامپیوترهایشان جنگیدند، آن‌ها گنو-لینوکس را ساختند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد